„Hinda küsides oleks hea bussifirmade esindajatega kõigis väljasõidu nüanssides läbi rääkida: kui palju on osalejaid, mis on sõidu eesmärk ja sellest tulenevalt kas on vaja pakiruumi või kui mugav peaks buss olema, millistest paikadest enne kohale jõudmist läbi käia tahetakse ja mitu peatust tuleb sõidu kestel tahta. Või kui bussijuht peab töö- ja puhkeaja seadusest lähtuvalt vähemalt 45 minutit puhkama, siis võiks sel ajal teha lõuna,” kirjeldas Kangur.
Enne otsustamist kontrolli ettevõtte tausta
Kui varasem kogemus bussifirmaga puudub, siis on mõistlik ettevõtte usaldusväärsust kontrollida. Kõige parem võimalus selleks on tuttavatelt küsida, kas keegi on selle ettevõtte teenuseid kasutanud ja mida ta sellest arvab. Kui selliseid tuttavaid ei ole, siis on mõistlik uurida, kui kaua ettevõte selles valdkonnas on tegutsenud ning kui suur ja millises seisukorras on ettevõtte bussipark.
Kangur lisab, et võimalusel oleks hea, kui saaks infot ka selle kohta, kui koolitatud bussijuhid on ja kuidas peetakse kinni töölepingu seadusest, et bussijuhid oleksid puhanud ja sõit turvalisem. Toomlaidil on viie aasta tagune kogemus, kus lapsed öösel teatrist tulles peaaegu tee äärde oleksid jäänud.
„Meil on tavaks saanud korra aastas väljaspool Tallinna teatris käia. See tähendab, et 300 last peavad jõudma teatrisse ja öösel koju tagasi. Ühel korral Viljandis teatris käies ja öösel kella poole kaheteistkümne paiku tagasiteel koju peatas bussi politsei. Kontrolli käigus selgus, et päris kõik töö- ja puhkeajaseaduse nõuded ei ole täidetud ning ametnik arvas, et buss ei tohiks edasi sõita. Muidugi, ametnik otsustab sõidumeeriku näidiku põhjal, kuid meil on vastutus kõigi nende bussis viibivate laste eest, et nad ööseks koju jõuaksid. Õnneks läks seekord kõik hästi ja lapsed said kõik koju,” jutustas Toomlaid.
Kuid selliste nüansside, nagu bussijuhtide töö- ja puhkeajaseaduse detailide teadmine ei ole õpetaja ülesanne, selle juures tuleb abi paluda bussifirma esindajalt ja koos läbi arutada vajalike pauside kestuse ning miks mitte ka paigutuse päeva jooksul. Kindlasti on oluline ka bussiettevõtte seletus pikemate sõitude puhul, kus vastavalt seadusele tuleb sõita kahe bussijuhiga, mis võib esmapilgul hinna kõrgemaks teha, kuid kindlasti garanteerib ka puhanud bussijuhid ning turvalisema teekonna.
Selgita välja bussifirma varuplaan juhuks, kui reisil peaks probleeme tekkima
Kuna ka kõige uuem tehnika ei pruugi alati veatult töötada, siis tasub uurida, milline on bussifirma tagavaraplaan, kui bussiga peakski midagi juhtuma. Suvist Elektriraudtee juhtumist meenutades on väga tähtis, et bussijuht sel ajal õpetajale ja lastele pidevalt infot jagaks ja hoiaks neid kursis, kui kaua bussi parandamine veel aega võiks võtta või millal asendusbuss kohale võiks jõuda.
Kuid klassiekskursioone ei tehta ainult Eesti piires ja Eestist välja minnes ei garanteeri keegi, et buss terve reisi vältel terve püsib. Kuidas siis käituda?
„Sellisel juhul peaks enne uurima, kas ettevõttel on ka väljaspool Eestit koostööpartnereid, et kui buss kuskil hätta satub, siis saadakse kiiresti abi ja reisijate jaoks võiks ekskursioon plaani järgi jätkuda,” selgitas Kangur.
Reaalkooli matemaatika õpetaja Andres Taltsile meenub paari aasta tagune bussireis Tšehhi: „ Ühelt õpilaselt varastati hotellis pass ära. Selle firma esindaja, kellega sinna läksime, võttis õpilase käe kõrvale, viis ta politseisse ja aitas saatkonnas kõik vajalikud dokumendid korda ajada. Seepärast ongi vaja usaldusväärset ettevõtet, et kui tuleb mingi tagasilöök, siis ettevõte tegeleb probleemiga.”
Ehkki usaldusväärne bussifirma aitab reisil tekkinud probleeme lahendada, ei tähenda õppereis kaasasoleva õpetaja jaoks siiski tasuta puhkust, vaid 24-tunniseid tööpäevi – õpetaja on see, kes laste eest vastutab ja neid korrale kutsuma peab, bussijuhi ülesanne on bussi täis lapsi õigeks ajaks õigesse kohta toimetada, olles seejuures sõbralik ja rõõmsameelne nagu üks hea klienditeenindaja peab olema.